.:: دکتری ::.

ترویج و آموزش کشاورزی پایدار
معرفی

دوره دکتری رشته مهندسی ترویج و آموزش کشاورزی پایدار در دو گرایش "ترویج کشاورزی پایدار و منابع طبیعی" و "آموزش کشاورزی پایدار و محیط زیست"، به نحوی برنامهریزی شده که دانش آموختگان این رشته بتوانند دانش و توانمندی های تحلیل و سیاست گذاری برای طراحی و توسعه محیط نهادی و سازوکارهای مورد نیاز برای دستیابی به توسعه پایدار کشاورزی، مدیریت صحیح منابع طبیعی و حفاظت از محیط زیست را کسب نمایند.
به طورویژه، هدف از ارائه گرایش ترویج کشاورزی پایدار و منابع طبیعی در مقطع دکتری، توسعه مرزهای دانش ترویج برای تربیت متخصصانی است که بتوانند برای طراحی و اجرای نظام های ترویج کشاورزی و منابع طبیعی پایدار اقدام نمایند. همچنین هدف از ارائه گرایش آموزش کشاورزی پایدار و محیط زیست، توسعه مرزهای دانش آموزش کشاورزی و محیط زیست و تربیت افرادی است که توانمندی برنامه ریزی و عملیاتی نمودن نظام های آموزش کشاورزی و محیط زیست پایدار در کلیه سطح های آموزش رسمی را داشته باشند، و همچنین قادر باشند محیط های آموزش و یادگیری مباحث کشاورزی پایدار و محیط زیست را طراحی و اجرا کنند.


.:: کارشناسی ارشد ::.

ترویج و آموزش کشاورزی پایدار
معرفی

دوره کارشناسی ارشد رشته مهندسی ترویج و آموزش کشاورزی پایدار در چهار گرایش "ترویج کشاورزی پایدار و منابع طبیعی"، "آموزش کشاورزی پایدار و محیط زیست"، "زیست‌بوم انسانی کشاورزی"، و " نوآوری و کارآفرینی کشاورزی" به نحوی برنامهریزی شده که دانشجویان طبق یک برنامه آموزشی مدون در رشته ترویج و آموزش کشاورزی پایدار تخصص لازم را کسب نمایند و به درجه‌ی کارشناسی ارشد ارتقاء پیدا کنند.
. هدف از گرایش ترویج کشاورزی پایدار و منابع طبیعی تربیت افرادی است که با تکیه بر آموختههای نظری و عملی مجموعه علوم کشاورزی در دوره کارشناسی، بتوانند در زمینههای تخصصی ترویج کشاورزی و منابع طبیعی برای بهبود محیط نهادی نظام نوآوری کشاورزی و تسهیل جریان دانش و فناوری های کشاورزی و منابع طبیعی و در راستای برنامههای جامع توسعه پایدار کشاورزی و روستایی اقدام کنند. هدف از گرایش آموزش کشاورزی پایدار و محیط زیست تربیت افرادی است که با تکیه بر آموختههای نظری و عملی مجموعه علوم کشاورزی در دوره کارشناسی، بتوانند در زمینههای تخصصی آموزش کشاورزی پایدار و محیط زیست برای طراحی و اجرای محیط های آموزشی و یادگیری کشاورزی و محیط زیست و تربیت منابع انسانی برای بخش کشاورزی و در راستای حفظ محیط زیست اقدام کنند.
هدف از گرایش زیست بوم انسانی کشاورزی تربیت افرادی است که با کسب دیدگاه کل نگرانه در مواد درسی و آموزشهای خود قادر باشند سرمایه‌های انسانی لازم برای روبرو شدن با چالش‌های فزاینده پیچیده و متفاوت کشاورزی و محیط زیست را تأمین نمایند. فارغ‌التحصیلان مقطع کارشناسی رشته‌های مختلف مرتبط در بخش‌های کشاورزی و محیط زیست، طی این دوره تحصیلی به دانش جامع و کل نگرانه برای تحلیل سیستمی پایدار زیست بوم انسانی مجهز می¬شوند. چنین متخصصانی با مطالعه، برنامه‌ریزی، اجرا و ارزشیابی فعالیت‌های توسعه کشاورزی با ملاحظات محیط زیست، می توانند نقش مهمی در بهبود پایداری زیست بوم انسانی داشته باشند.
هدف از گرایش نوآوری و کارآفرینی کشاورزی پرورش مدیران، مشاوران و متخصصانی است که با دانش و تخصص خود دارای توانایی بهبود فرآیندها و نظام های کسب و کار نوآوری کشاورزی باشند. توانایی خلق فرصت های تکنولوژیک مرتبط با بخش کشاورزی با تمرکز بر اصول نظام ملی نوآوری کشاورزی و با هدف نهایی خلق ایده های کارآفرینانه در بستر فناوری های پیشرفته کشاورزی و شناسایی بازارهای محصولات و خدمات مرتبط با بخش کشاورزی، مهمترین مسأله پیگیری شده در این زمینه است. بر اساس آموزه های جهانی از درس های آموخته شده از سراسر جهان، نظام های ترویج کشاورزی برای رسیدن به اهداف بنیادی خود چون بهبود معیشت پایدار خانوار روستایی، مدیریت پایدار منابع طبیعی و انتقال فناوری مناسب تنها در صورتی موفق خواهند بود که با نگاهی کارافرینانه و با استفاده از منابع موجود اقدام به ابتکارات محلی فناورانه نمایند.


توسعه روستایی
معرفی

روستاها و مناطق عشایری دارای هویت، مؤلفه ها و ویژگی های خاص خود هستند که اثربخشی طرح ها و برنامه های مختلف، در گرو توجه به آنها بوده و الگوبرداری صرف از طرح های شهری، بدون توجه به مختصات و بسترهای ویژه روستایی و عشایری، کارآیی و اثربخشی آنها را به شدت کاهش خواهد داد. آشنایی با این هویت، مؤلفه ها و ویژگی ها مستلزم پرورش نیروی انسانی توانمند است. توسعه روستایی فرآیند مشارکتی و جریان پویا است که با تمرکز برافراد و مکان به جای بخش، توان و قابلیت ساکنان روستانشین و عشایر را برای کنترل بردارایی ها و افزایش بازدهی آنها، فعالیت ها و تعیین اولویت های خود به منظور ساختن آینده متناسب با حفظ حقوق نسل های آتی شکوفا می سازد، به گونه ای که استانداردهای زندگی در سکونتگاه های روستایی و عشایری در ابعاد مادی و معنوی (به خصوص برای گروه های عقب نگه داشته شده) با توجه خاص به ویژگی های محلی ارتقا یابد.
فراهم آوردن شرایط مطلوب برای تحقق این هدف، مستلزم وجود کارشناسان ارشدی است که درفعالیت های مربوط به طراحی، برنامه ریزی و الگوسازی برای فعالیت های توسعه ای از دانش کافی در زمینه تحقیق، برنامه ریزی، آمایش سرزمین، تفکر سیستمی و اقتصادی برخوردار بوده و آمادگی کافی برای اقدام مؤثر را به دست آورده باشند. هدف از دوره کارشناسی ارشد توسعه روستایی، توانمندسازی علمی و منطقی داوطلبان است که بتوانند به شناخت الگوها، راهبردهای توسعه روستایی وکشاورزی و طراحی برنامه های جامع نگر دست یابند و توانایی لازم در سطح کارشناسی ارشد را کسب کرده و بتوانند بر اجرای فعالیت های توسعه کشاورزی و روستایی نظارت نموده و آن را ارزشیابی نمایند.


اخبار

access deny [1368]