دکتر احمدی رئیس دانشگاه در این آیین گفت: این دانشگاه، دانشگاه تحصیلات تکمیلی است و حدود ۹ هزار نفر از دانشجویان در مقاطع کارشناسی ارشد و دکتری این دانشگاه تحصیل می کنند.
وی تصریح کرد: انتشارات علمی این دانشگاه در میان دانشگاه های جامع رتبه دوم را به خود اختصاص داده است.
رئیس دانشگاه افزود: دانشجویان این دانشگاه در علوم زیستی افتخارات جهانی آفریده اند.
دکتر احسان جمالی معاون سازمان سنجش آموزش کشور با بیان اینکه اولین دوره المپیاد علمی و دانشجویی کشور در سال ۷۵ با تصویب شورای معاونان وزارت علوم برگزار شد و از آن زمان تاکنون بدون وقفه ۲۳ دوره برگزار شده است، گفت: این المپیاد در ابتدا با ۶ رشته شروع شد و اکنون ۲۳ رشته را تحت پوشش خود دارد و سازمان سنجش موظف است این آزمون را برگزار کند.
وی در ادامه تصریح کرد: برخی از اهداف برگزاری این آزمون، شناسایی و معرفی استعدادهای برتر دانشجویان، تشویق دانشجویان به مطالعه و تحقیق، انگیزه دانشجویان برای ادامه تحصیل و ماندگاری در کشور عنوان شده است.
جمالی افزود: المپیاد فوق نسبت به المپیاد سال گذشته با تغییراتی مواجه بود. امسال سه رشته روانشناسی، مهندسی صنایع، رشته بین رشته ای علوم و فناوری سلول های بنیادی و مهندسی بافت با توجه به نیاز کشور به آن اضافه شد.
معاون سازمان سنجش آموزش کشور افزود: در این دوره دانشجویان منتخب به دو روش متمرکز و غیر متمرکز برای این المپیاد انتخاب شدند. ۹۷۹ نفر در روزهای ۲۸و ۲۹ تیر در این آزمون به رقابت پرداختند. ۳۹۶ نفر از این تعداد خانم و ۵۸۳ نفر آقا بودند.
معاون فنی و آماری سازمان سنجش آموزش کشور، خاطرنشان کرد: ۷۹ نفر در مرحله نهایی از اول تا سوم توسط شورای المپیاد علمی- دانشجویی انتخاب شدند که ۱۷ مدال طلا، ۲۸ نقره و ۳۴ برنز کسب کردند. ۲۸ مدال آن مربوط به شرکت کنندگان خانم و ۵۱ مدال آن مربوط به شرکت کنندگان آقا بود.
جمالی گفت: ۲۵ دانشگاه در مرحله نهایی حداقل یک مدال داشتند که دانشگاه صنعتی شریف با ۱۴ مدال که ۳ طلا، ۸ نقره و ۳ مدال برنز بود رتبه اول، دانشگاه تهران با ۲ مدال طلا، ۵ نقره و ۷ برنز رتبه دوم و دانشگاه فردوسی مشهد با ۵ طلا، ۱ نقره، ۱ برنز رتبه سوم را کسب کردند.
وی خاطرنشان کرد: برای این دانشجویان از طرف وزارت علوم و بنیاد ملی نخبگان تسهیلاتی در نظر گرفته شده است. این افراد می توانند عضو بنیاد ملی نخبگان شده و از تسهیلات وام، شهریه، مسکن و وام ازدواج آن استفاده کنند.
به گفته وی، وزارت علوم نیز تسهیلاتی به این افراد ارائه می دهد که رتبه های اول تا پانزدهم المپیاد علمی و دانشجویی بدون شرکت در آزمون کارشناسی ارشد در این دوره پذیرش می شوند و اگر فارغ التحصیل نشده باشند این امتیاز برای سال آینده آنها محفوظ است و اگر این دانشجویان دانشجوی دکتری باشند در رتبه های اول تا پانزدهم می توانند از امتیازات مرحله مصاحبه استفاده کنند.
معاون فنی و آماری سازمان سنجش آموزش کشور گفت: برنامه ریزی های برای بیست و چهارمین المپیاد علمی و دانشجویی کشور آغاز شده است و مناطق ده گانه ۱۲ و ۱۳ اردیبهشت المپیاد منطقه ای را برگزار می کنند و مرحله نهایی آن اواخر تیر ۹۸ برگزار میشود.
سپس دکتر منصور غلامی با ایراد سخنانی با بیان اینکه در طول اینسالها، با تلاش محققان و اساتید کشور، جمهوری اسلامی ایران در حوزه علم و فناوری دنیا صاحب نام بوده است، گفت: خوشبختانه امروزه علی رغم محدودیتها و عدم دسترسی به بسیاری از امکانات، کشورمان در عرصه بینالمللی جایگاه خود را حفظ کرده است. بطوریکه جایگاه علمی کشورمان در ارزیابیهای بینالمللی مطلوب است و در حال حاضر جامعه جهانی مجبور به اعتراف توانمندیهای محققان و اساتید ایران است.
وی همچنین گفت: رتبه ایران از نظر تولید علم ۱۶ است و اکنون به همت محققان و اساتید، کشور در مرزهای علم و دانش جهان حرکت میکند.
وزیر علوم اظهار کرد: ما در بین جامعه علمی خود، دانشمندان بزرگی داریم که در کنار خود اساتید و دانشمندان جوانی را هدایت میکنند که عهدهدار جایگاه علمی کشور در آینده خواهند شد و امیدها و آرزوهایی که قرار است به دست اساتید محقق شود توسط این عزیزان محقق خواهد شد.
به گفته وی، جامعه علمی ما را در زمینه استفاده از مقالات در جامعه نقد میکند اما باید توجه داشت که در حال حاضر در برخی از رشتهها مانند تحقیقات هستهای، فیزیک بنیادی و... حرفهای زیادی برای گفتن وجود دارد و دانشمندان در این زمینه فعالیتهای مطلوبی را انجام میدهند.
وزیر علوم افزود: وظیفه دانشگاهها از بدو تشکیل تربیت نیروی متخصص بود بطوریکه از اواخر دهه ۶۰ و پس از شکلگیری تحصیلات تکمیلی حرکت به سمت توسعه دانش آغاز شد و برهمین اساس اساتید با استفاده از پشتکار جوانان حرکتی قوی در حوزه پژوهشی را آغاز کردند.
دکتر غلامی ادامه داد: همچنین در اواخر دهه ۷۰ بحث فناوری در دانشگاهها مطرح شد تا با استفاده از آن مسائل و چالشهای مختلف کشور حل شود. امروز این مراحل طی شده و اکنون دانشگاههای ما به سمت کارآفرینشدن در حرکت هستند.
وی تاکید کرد: اکنون حرکتهای گسترده علمی رو به جلو است و ما منتظر ایدههای جدید دانشجویان در سایه دانش اساتید هستیم.
وزیر علوم افزود: اکنون ۴۳ پارک علم و فناوری در کشور وجود دارد که تمامی آنها از ایدههای جدید حمایت میکنند. در وزارت علوم و وزارت بهداشت نیز حدود ۶هزار شرکت دانشبنیان وجود دارد که ۱۲۰۰ عدد از آنها، اطراف دانشگاهها و مراکز علمی فعالیت میکنند.
دکتر غلامی با تاکید بر بهرهمندی از ظرفیتهای دانشجویان و محققان کشور گفت: شرایط فعلی و محدودیتهای جهانی فرصت مناسبی است تا با تکیه بر به ظرفیتهای داخلی کشور در رفع چالشها تلاش کنیم.
دکتر غلامی در پایان خاطر نشان کرد: از این زمان میتوان در گسترش علم استفاده کرد و قطعاً ماموریت علمی دانشگاهها در این شرایط با جدیت بیشتری دنبال میشود.
27 آذر 1397 / تعداد نمایش : 2078