[ Print ]  [ Close ]

http://tech.modares.ac.ir/index.jsp?siteid=11&pageid=28293&newsview=22392   , 1403/02/31


جلسه دفاع رساله: شادی خلیل مقدم، گروه مهندسی صنایع

ارائه کننده: شادی خلیل مقدم
استاد راهنما: دكتر فريماه مخاطب رفيعي
استاد مشاور: دكتر محمد علي رستگار سرخه
استاد داور داخلي: دكتر علي حسين زاده كاشان، دكتر احسان نيك بخش
استاد داور خارج از دانشگاه: دكتر اميرعباس نجفي، دكتر حسن قاليباف اصل
نماينده تحصيلات تكميلي: دكتر علي حسين زاده كاشان
تاریخ: 1402/11/30     
ساعت: 08:30
مكان: سايت دانشكده مهندسي صنايع و سيستم ها

چکیده:
اکثر مطالعات انجام شده در حوزه‌ی بهینه‌سازی سبد سرمایه‌گذاری بر این فرض استوار است که مدیریت سبد به صورت مستقل انجام می‌شود. لیکن در شرایط واقعی عملکرد کارگزاری‌ها و شرکت‌های مستقل سبدگردانی بر خلاف این فرض بوده و مدیر سبد مسئولیت مدیریت چندین سبد را به صورت هم‌زمان عهده‌دار است. این مسئله تحت عنوان انتخاب سبد سرمایه‌گذاری چندگانه بیان می‌شود. هرچند که از اصلی‌ترین چالش‌های این موضوع برآورد هزینه‌‌های تاثیر بازار حساب‌های مختلف و وابستگی آن‌ها به یکدیگر است، لیکن در مطالعات انجام شده به ندرت تابع هزینه تاثیر بازار برآورد می‌شود و همواره به داده‌های آزمایشگاهی اکتفا شده است. بعلاوه در این مطالعات عموماً کل فرآیند مدنظر قرار نمی‌گیرد و موضوع انتخاب سبد سرمایه‌گذاری تا مرحله تعیین استراتژی بهینه سفارش‌گذاری مدل‌سازی نمی‌شود. نقطه تمایز پژوهش حاضر رویکرد کاربردی در مدل‌سازی، برآورد تابع هزینه تاثیر بازار، مدل‌سازی تخصیص هزینه‌ها بین حساب‌های مختلف و نهایتا تعیین استراتژی بهینه برای فرآیند سفارش‌گذاری سبد‌های منتخب با استفاده از داده‌های واقعی است. بر این اساس هدف اصلی را می‌توان بررسی مسئله انتخاب سبد سرمایه‌گذاری چندگانه با لحاظ اثرات بازار و تعیین استراتژی بهینه سفارش‌گذاری برای حساب‌های تحت مدیریت، در بورس اوراق بهادار تهران در نظر گرفت. جهت دستیابی به این هدف نیاز است که مدل‌سازی هزینه‌های تاثیر بازار انجام گرفته و در گام بعدی مکانیسمی به‌منظور تخصیص منصفانه‌ی این هزینه‌ها بین حساب‌های تحت مدیریت تعیین شود. نهایتاً مدل ارائه شده با استفاده از داده‌های لحظه به لحظه بورس اوراق بهادار تهران در سال 1398 و نرم‌افزار گمز اجرا شده و خروجی مدل پیشنهادی با حالت مستقل مقایسه می‌شود. نتایج نهایی حاکی از عملکرد مناسب‌تر مدل پیشنهادی و دستیابی به سطح مطلوبیت بالاتر می‌باشد. همچنین بهبود مطلوبیت برای تمامی مشتریان با توجه به شرایط اولیه آن‌ها بیانگر منصفانه بودن روش پیشنهادی است. با توجه به اینکه پژوهش حاضر یک رویکرد عملیاتی و کاربردی برای استفاده مدیران سرمایه‌گذاری دارد، نیاز است که پس از تعیین سبد بهینه سرمایه‌گذاری، استراتژی بهینه سفارش‌گذاری به منظور تحقق مطلوبیت برآورد شده برای هر حساب نیز تعیین گردد. استراتژی پیشنهادی تحقیق حاضر شکستن سفارش‌ها بر اساس ماهیت بازار و ویژگی‌های سهم در یک مدل حداقل‌سازی هزینه است. اجرای این استراتژي در سفارش‌گذاری و مقایسه نتایج  با دو استراتژی متداول نشان می‌دهد که چارچوب مورد استفاده منجربه هزینه تاثیر بازار کمتری خواهد شد.

 


07:44 - سه شنبه 24 بهمن 1402    /    شماره خبر : 22392    /    تعداد نمايش خبر : 148